• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till sidfot
  • Logga in
    • Bildbank & filer
  • Varukorg
  • Webbutik
    • Webbutik för återförsäljare
  • Produkter
  • Utbildningar
NYANS Akademi
  • Blogg
  • Om oss
  • Kontakt
  • Webbutik
    • Webbutik för återförsäljare
  • Produkter
  • Utbildningar
NYANS Akademi

NYANS Akademi

Webbshop med professionella spraytan produkter för salongsbruk och utbildningar till spraytan artist

  • Blogg
  • Om oss
  • Kontakt

Info & quiz – PRO artist

SPRAYTANNING HISTORIA

DHA (DIHYDROXYACETONE)

Alla spraytan vätskor och brun utan sol produkter som finns på marknaden verkar genom den aktiva ingrediensen DHA (dihydroxyacetone). De är ett färglöst sockerämne som kommer från sockerbetor. Forskare har studerat DHAs effekter på huden i över 40 år, och dess förmåga att fungera och verka som “brun-utan-sol”. DHA reagerar med proteiner och aminosyror i de yttre hudlagren. Efter cirka 2-4 timmar efter applicering börjar färg reaktionen att synas, och efter cirka 24 timmar är processen fullbordad. Det är viktigt att låta vätskan verka enligt instruktioner samt följa skötselråd för att få ett så bra och så hållbart resultat som möjligt. DHA är godkänt av Svenska Läkemedelsverket.

Solbränna som ett mode har en lång historia. Coco Chanel, som var en modeikon men hennes Chanel Kostym och den lilla svarta klänningen skapade en ny trend i form av en solbränna. 1923 kom Coco hem efter en kryssningsresa med en iögonfallande solbränna, som skapa en ny trend och symbol präglad av hälsa och rikedom.

DHA blev först erkänt på 1920-talet, då de användes som ett aktivt ämne i undersökningar och behandlingar av diabetes, där vissa tolererade DHA bättre än glukos. De gavs även oralt till barn med glykogenos. År 1957 upptäcktes de brungörande egenskaperna på ett barnsjukhus. Läkarna upptäckte att bruna fläckar bildades på barnen när de spille vätskan på sin hud. En läkare experimenterade då att gnida in sin hud med blandningen, och där upptäcktes “den brungörande effekten” av en låtsasbränna.

1960 introducerades den första “låtsasbrännan” på marknaden, som kunde användas med eller utan sol. Den orangea effekten gav först en kraftig negativ reaktion, men efter det har DHAs egenskaper, effekter och hudtolerans utforskats. Nya resultat och nya appliceringsmetoder har utvecklats och det gör att vi idag slipper den orange oönskade färgen.

HUDEN

Som spraytan artist är det viktigt att ha kunskap om huden, och vad solen har för påverkan på våran hy. Det är viktigt att du har kunskap kring detta för att kunna informera dina kunder om bättre alternativ, hur en spraytan funkar, och varför de är helt ofarligt.

Läderhuden är elastiskt med fasta mellanlager av huden, och underhuden är de innersta lagret av huden som består av fettceller, särskilda kollagenfibrer och blodkärl.

Huden är vårt yttersta skal, och är utformad för att skydda oss mot exempel UV-strålning, virus och bakterier. Huden består av tre hudlager. Epidermis (överhuden), dermis (läderhuden) och subcutis (underhuden).Överhuden är det yttersta hudlagret, den synliga delen av huden. Detta hudskikt är cirka 0,05 till 0,1 mm tjockt. De celler som sitter ytters på huden består av förhornade och döda hudceller och kallas för hornlagret. DHA reagerar med proteiner i detta lager. När DHA kommer i kontakt med fria aminosyror i hudens protein (keratin) sker en naturlig reaktion där färgen på hudens yta börjar utvecklas och får en naturlig solbrun färg, utan att aktivera den normala solning mekanismen (melaninet).

Det är viktigt att välja en vätska som passar kundens hudtyp och hudton. Som en spraytan artist bör du jobba för att få en naturlig och hållbar bränna. Vi erbjuder två olika lösningar, aloe vera baserad samt alkoholbaserad. Aloe vera har en återfuktande och ger en hållbarare färg. Alkoholbaserade lösningar är känd för en snabbtorkande effekt, men har en tendens att blekna snabbare.

BRONZER

Alla vätskor innehåller en “bronzer”, som är färgen du ser direkt vid applicering. Denna “bronzer” fungerar som en färgguide för stylisten under applikationen och fungerar också som en tillfällig färg för kunden under tiden spraytanen utvecklas. Större delen av “bronzern” kommer att tvättas bort i duschen, dock så färgar “bronzern” av sig på huden, därför är det viktigt att välja rätt underton till kunden så att inte färgen ser onaturlig ut.

FÖRBEREDELSER & SKÖTSELRÅD

FÖRBEREDELSER

Det är väldigt viktigt att kunden förbereder huden inför en spraytan för att få ett så fint och hållbart resultat som möjligt. Ett viktigt steg i förberedelsen är att exfoliera huden 12-24 timmar innan behandling. Kunden ska gärna exfoliera huden minst två gånger innan behandlingen. Detta kan kunden göra första gången någon dag innan sin behandling, samt 12-24 timmar innan behandlingen. Det tar cirka 28 dagar för huden att förnya sig. 25% av huden “dör” varje vecka, och antingen så sitter de döda hudcellerna kvar på huden eller så exfolieras de av med hjälp av en skrubbhandske eller en skubb produkt. Det betyder alltså att om inte din kund har skrubbat huden innan behandlingen så kommer spraytanen att blekna fortare och kan kanske försvinna mer ojämnt från kroppen. Om det skulle vara så att kunden behöver duscha samma dag som sin behandling, ska de ske minst 4 timmar innan behandling. Om kunden duschar precis innan kan porer riskera att vara öppna under behandling vilket kan leda till att huden ser “prickig” ut, speciellt på bröstet samt på smalbenen.

BEHANDLINGSDAGEN

Kunden bör komma utan smink, deodorant, lotion, parfym eller andra produkter på kroppen.
Dessa produkter kan, och kommer troligen blockera lösningen som appliceras på huden. Det kan skapa ett ojämnt resultat, samt missfärgningar. Informera alltid kunden om att ta bära underkläder som är lämpade för spraytan. Om du väljer att inkludera engångsunderkläder, informera även om de.

UNDERHÅLLNING & SKÖTSELRÅD

För att färgen ska hålla så bra som möjligt så bör du informera dina kunder om dessa punkter nedan:

  • Din kund bör skydda sin spraytan genom att ej komma i kontakt med vatten, träna eller svettas innan första duschen. Informera även din kund om att endast duscha med vatten första duschen.
  • Att återfukta huden varje dag är väldigt viktigt för en hållbar färg. Om din kund kommer till dig regelbundet är det också viktigt att påminna om att återfukta huden även mellan besöken för att hålla huden mjuk och återfuktad. Uppmuntra din kund om att använda en hudlotion två gånger om dagen.
  • Tan Extender är en lotion som innehåller en liten hint av DHA, som kunden kan använda varannan eller var tredje dag. Vi rekommenderar att vänta minst en hel dag efter behandlingen innan använding av Tan extend. Glöm inte att läsa instruktionerna om Tan extend.
  • Be din kund “padda” huden torr istället för att gnugga med handduken.
  • Svett påverkar färgens hållbarhet. Informera din kund om att färgen kan blekna snabbare under sommartider samt för de som tränar väldigt ofta.
  • Klor i badpooler kan påverka färgens hållbarhet. Badtunna, varma bubbelpooler och liknande kommer också göra att huden exfolierar snabbare. Väldigt viktigt för att möta kundernas förväntningar är att förklara så gott det går, var extra noga med att informera om tidigare punkter för att färgen ska hålla så länge som möjligt.

ARBETSYTA

Det är viktigt att du har en bra arbetsyta där du kan placera ditt tält, maskin och förvaring av vätskor. Tänkt på att din kund ska känna sig bekväm, välj därför ett utrymme där du kan stänga en dörr, draperi eller någon annan lösning så att utrymmet blir mer privat. Tänk också på att ventilationen ska vara bra. Vi rekommenderar också att du använder ett utsug vid din arbetsstation.

UTSUG

Att inkludera ett utsug är en väldigt bra investering när du arbetar med spraytan. Dessa maskiner hjälper till att rena luften för både dig och dina kunder. De hjälper även till att minska mängden överflöd av vätska som annars hamnar på golv, väggar och möbler.

VAD DU BEHÖVER

  1. Vätska, pH balancer, barrier cream och andra tillbehör till din vätska om du så önskar.
  2. Maskin och tält.
  3. Utsug.
  4. Fotskydd, hårnät och gummisnodd till kunden.
  5. Babypuder som du använder för torkning.
  6. Pads ifall du behöver padda bort misstag av överflöd.
  7. Konsultations kort.
  8. Eftervård och skötselråd till kund.
  9. Handdukar – En mörk handduk som kunden kan stå på samt några mindre handdukar för att torka av pH balancer vid behov.
  10. Skarvsladd vid behov.
  11. Handskar och munskydd.

PRODUKTKÄNNEDOM

Alla vätskor fungerar olika, och därför är det viktigt att du alltid tar för vana att ta reda på allt om produkten du använder. Det är viktigt att förvara produkter som innehåller DHA på rätt sätt. Håll dina produkter borta från direkt solljus och värme då de kan påverka hållbarheten på produkten. Om du lämnar en flaska öppen ett tag, så kommer du förmodligen att lägga märke till en annorlunda färg på vätskan. Den optimala förvaringen för dina vätskor är i ett mörkt utrymme med cirka 18 – 23 grader. Vi rekommenderar inte att du förvarar vätskor i ett garage eller en källare där temperaturen kan variera. Vissa föredrar att förvara vätskan i ett kylskåp, dock är det inte nödvändigt. Man bör vara säker på att kylen inte är för kall så att vätskan fryser. Om du förvarar dina vätskor i kylen, se till att de blir rumstemperatur innan du spraytanar din kund. Tänk på hur du förvarar dina vätskor om du ska förflytta de. Se till att de inte ligger i solen och blir varmt utan förvara de alltid mörkt och svalt.

SJOLIES VÄTSKOR

Allas hud är olika. Därför är det viktigt att kunna erbjuda en färg som passar kundens underton och hudtyp. SJOLIE erbjuder en stor variation på vätskor som passar alla olika hudtyper och undertoner. Att kunna erbjuda en anpassad spraytan för varje kund kommer göra att du sticker ut från mängden.

APPLIKATION:

Vi rekommenderar ett eller två tunna lager av vätska per kund. Det är inte nödvändigt att applicera mer vätska, då de kan förstöra färgens slutresultat och dessutom så kommer du bara att slösa vätska. Huden kan bara absorbera en viss mängd produkt, och om du applicerar för mycket färg kommer din kund att känna sig kladdig eller blöt, de kan ge resultatet av en ojämn färg, eller en konstig färg på slutresultatet. Att applicera flera lager av vätska kommer inte göra så att DHA % ökar, utan de kommer bara ge en temporär mörkare färg på grund av bronzern. Om din kund vill ha en väldigt mörk färg rekommenderar vi att använda en vätska med högre DHA % och tillsätta DHA booster för att uppnå en intensivare färg.

INSTRUKTIONER:

Kunden bör förbereda sig inför behandlingen genom att duscha, skrubba sig dagen innan och komma helt utan produkter på kroppen. Vi rekommenderar att du använder dig utav pH Balancer prep spray innan du applicerar färgen.
Använd cirka 0,5 – 1 dl vätska per person. Kunden ska ej använda sig utav tvål eller liknande i första duschen. Glöm inte att informera om skötselråd för din kund. Antal timmar kunden ska vänta med första duschen varierar från vätska till vätska och/eller beroende på vilken ton kunden önskar i slutresultat.

VÄLJ EN VÄTSKA ANPASSAD EFTER DIN KUND

Det kan kännas svårt och komplicerat att välja en vätska som ska passa din kund. Eftersom att det finns en del att tänka på så har vi försökt att underlätta för dig genom att förklara hur du ska tänka.
Det är fem punkter som underlättar en hel del.

KUNDENS UNDERTON

Börja med att ta reda på vilken underton kunden har. Detta kan kännas svårt och ibland behövs en del övning. När du vet vilken underton din kund har så är det enklare att gå vidare till nästa steg.

DHA PROCENT

Det är viktigt att välja en DHA procent som kommer att se bra ut på din kund. Var noga med att informera kunden, och lyssna även på kundens önskemål. Välj en lagom DHA för din kund. Om du väljer en för hög DHA för din väldigt ljusa kund, kan det ge ett onaturligt resultat, samt en ojämn övergång när färgen på kunden börjar att bleka.

Vad är DHA? Alla spraytan vätskor och brun utan sol produkter som finns på marknaden verkar genom den aktiva ingrediensen DHA (dihydroxyacetone). De är ett färglöst sockerämne som kommer från sockerbetor. Forskare har studerat DHAs effekter på huden i över 40 år, och hur dess förmåga att fungera och verka som “brun-utan-sol”. DHA reagerar med proteiner och aminosyror i de yttre hudlagren. Efter cirka 2-4 timmar efter applicering börjar färg reaktionen att synas, och efter cirka 24 timmar är processen fullbordad. Det är viktigt att låta vätskan verka enligt instruktioner samt följa skötselråd för att få ett korrekt resultat. DHA är godkänt av Svenska Läkemedelsverket.

FORMULA

Välj en formula som passar kundens hudtyp. Välj mellan en återfuktande formula eller en snabbtorkande formula.
En återfuktande formula kommer att ge huden fukt och vårda huden medan färgen utvecklas på huden. Vätskor som är återfuktande har också en längre hållbarhet och en mindre märkbar blekning på grund av den återfuktande effekten. Kom ihåg att kunden fortfarande måste återfukta huden hemma och vara noga med skötselråden. Denna formula passar de flesta kunder, men är perfekt för de kunder som har en torr hy. SJOLIE Original Line består utav № 6, № 9, № 12 och № 14 och har en aloe vera som bas.

En snabbtorkande vätska har alkohol som bas och denna formula ger en snabbtorkande effekt på huden som gör att vätskan känns mycket “lättare” på huden, till skillnad från Aloe vera baserade vätskor som kan kännas lite tyngre. Denna formula passar extra bra till kunder som inte gillar den klibbiga känslan, som har en oljig hy eller för de som inte gillar känslan av en spraytan överlag. Eftersom att formulan är alkoholbaserad är det otroligt viktigt att påminna kunden om att återfukta huden hemma för att motverka att färgen bleks ojämnt eller att huden ser torr ut. De alkoholbaserade vätskorna består av Icon Reserve Tier one & Tier two, Ultra One Rapid tan samt hela LUXE Violet linjen som består utav LUXE № 9, LUXE № 12 och LUXE Violet Ultra One.

VÄLJ RÄTT UNDERTON PÅ VÄTSKA

Efter att ha valt en anpassad DHA procent och formula, så kan du nu sortera ut många alternativ baserad på vilken underton på vätska din kund bör ha. Välj mellan en oliv och violett underton. Kom ihåg att om din kund önskar en aloe vera baserad vätska, så finns de endast i oliv underton, då LUXE Violet linjen endast finns som alkoholbaserad. Du kan mixa de olika vätskorna med varandra för att nyttja utav bådas egenskaper.

En Olivgrön baserad vätska hjälper till att korrigera röda färger och kalla undertoner. Original linjen har en olivgrön underton och framhäver kundens naturliga färger och gör de möjligt att utveckla en gyllenbrun färg, utan att den ska se orange ut.

Vätskor som har en violett underton, som LUXE linjen har hjälper till att neutralisera gula färger och varma undertoner. Både oliv baserade och violet baserade vätskor passar bra till neutrala undertoner, vilket gör att du kan välja mellan båda på dina neutrala kunder.

HUR DU TAR REDA PÅ KUNDENSUNDERTON?

När du ska ta reda på din kunds underton så behöver du analysera deras hy. Vilken färg är kundens ådror? Vilka färger passar kunden i? Blir kunden lätt bränd i solen? Vad ser mest smickrande ut på kunden, guld eller silver? Hur påverkar solen kundens hy? Detta är några frågor som kan hjälpa dig att lättare ta reda på kundens underton om du inte direkt kan se de.

Kall- Röd eller rosa underton  

  • Rosa eller beige hy
  • Blåa eller lila ådror
  • Bränner sig lätt i solen
  • Passar i silversmycken

Varm- Gul, aprikos eller guld underton

  • Gul eller “guldaktig” hy
  • Gröna eller olivfärgade ådror
  • Blir lättare brun i solen
  • Passar i guldsmycken

Neutral-  Aprikos, beige eller oliv underton

  • Oliv eller brun hy
  • Blå-grön färgade ådrar
  • Blir lättare brun i solen, men kan bränna sig ibland

FÖRSTÅ UNDERTONER I VÄTSKORNA

Vätskornas underton påverkas av den kosmetiska bronzern som finns i vätskan. Denna bronzer hjälper oss och fungerar som en guide, för att vi lättare ska kunna se hur vi applicerar färgen på kunden. Den fungerar också som en tillfällig färg för kunden innan första duschen. Mestadels av bronzern kommer att duschas av, den kan färga av sig lite på huden, men den kommer gradvis att blekna.

Tänk färghjulet från bildlektionerna i skolan. Där ser du att kontrastfärgen till gul är lila och kontrastfärgen till röd är grön. Vätskorna fungerar på ungefär samma sätt för att kunna ge kunden den perfekta gyllene färgen. Du behöver inte känna att du behöver ha alla olika vätskor i ditt sortiment, utan välj ut några olika och tillslut så kommer du att märka vilka dina och dina kunders favoriter är.

TILL FRÅGOR

Footer

  • Köpvillkor
  • Integritetspolicy
  • Om oss
  • Frågor och Svar
  • Utvärdering av utbildning
  • FB grupp – Salonger & Entreprenörer

NYANS | info@nyansofficial.se | Copyright Nyans © 2021 | Design Nordiska Stil